Slunce pohltilo nejrychleji letící objekt ve vesmíru. Známe podrobnosti

Ve středu 5. srpna oznámila NASA, že se jí ve spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou podařil unikátní kousek a díky sondě SOHO pořídili videozáznam zániku letící komety typu „sungrazer“ poblíž Slunce.
Astronaut a Slunce

Sonda SOHO sleduje naše Slunce již dvacet let. Původním cílem bylo sledování sluneční aktivity, jako jsou např. sluneční erupce a polární záře. Dne 2. srpna 2016 se však v záznamu korónografu sondy, konkrétně její části LASCO C3, objevila letící kometa z Kreutzovy skupiny označovaná „sungrazer“.

Slunce – vrah komet

Jedná se o skupinu komet, které se přiblíží slunci a většinou se buď vypaří nebo jsou jím pohlceny. Jen velmi výjimečně se stane, že některá tento komet průlet kolem Slunce „přežije“ a je viditelná ze Země. Takové štěstí jsme měli např. u tzv. „bezhlavé krásky“ s označením C/2011 W3, která se rozjasnila na –4 mag a její ohon dosáhl úctyhodné délky 50°. Viditelná byla však pouze z jižní polokoule. I kometa pozorovaná na začátku srpna patřila k těm jasnějším. Její maximální jasnost sice dosáhla –1 mag, ale ani to bohužel nestačilo, aby přežila. Čtvrtého srpna se v rychlosti přes 300 mil/s (asi 600 km/s) vypařila u Slunce.

"Tato kometa nebyla sluncem pohlcena“, řekla Sarah Frazier z NASA Goddard Space Flight Center v Marylandu a dále ve svém prohlášení na vysvětlenou uvedla, že „jako většina ostatních komet, i tato se rozpadla na menší kusy a v ohromné rychlosti se v blízkosti slunce odpařila“.

Nic rychlejšího není

Jednalo se pravděpodobně o nejrychleji se pohybující objekt ve vesmíru“, uvedl Karl Battams, který vede studijní program „Sungrazer“ v US Naval Research Laboratory a dodal: „Kolega Matthew Knight, astronom z University of Maryland, ji zařadil mezi 10 nebo dokonce i 5 nejasnějších objektů, které kdy byly pozorovány sondou SOHO.

Komety z tzv. Kreutzovy skupiny létají po tzv. Kroutzově oběžné dráze. Pokud by měly svou cestu kolem Slunce dokončit, trvalo by jim to 800 let. Většina však svou cestu nedokončí a vypaří se v blízkosti naší mateřské hvězdy. Tyto malé vesmírné tragédie se dějí téměř každý den a nejsou tedy ničím zvláštní. Většinu z nich nejsme schopni kvalitně zaznamenat. Přesto sonda SOHO učinila za 20 let pozorování, která pomohla vysvětlit řadu procesů probíhajících na Slunci, a zaznamenala i tisíce komet typu „sungrazer“. A její nový záznam je unikátní hlavně v tom, že kromě komety zachycuje i ohromnou sluneční erupci.

Několikavteřinový záznam k vidění zde:

Text: David Hainall