Kámen, který odhalil pravdu o Marsu

Vědci díky prastarému meteoritu nahlédli do "dětství" Marsu.
Mars, rudá planeta

Nález meteoritu z Marsu, který je jen o něco málo mladší než samotná sluneční soustava, umožnil vědcům nahlédnout do "dětství" rudé planety.

Díky němu mohli poprvé prozkoumat začátek vzniku krusty tvořící její tehdejší povrch a přinést další důkaz o pravděpodobné existenci klimatu na Marsu. Výsledky svého výzkumu zveřejnil vědecký tým pod vedením Munira Humayuna z Floridské státní univerzity v nejnovějším vydání britského odborného časopisu Nature.

Úlomek marsovské horniny s katalogovým číslem NWA 7533 našli beduíni na Sahaře. Podle analýzy je starý 4,4 miliardy let a pravděpodobně se jedná o první identifikovaný exemplář z vrchoviny na jihu planety. "Tato oblast posetá krátery je už dlouho považována za klíč k objasnění zrodu a raného mládí Marsu," citovala Humayuna agentura DPA.

Sonda Maven

Mars prozkoumá nová sonda. Čeká na ni vzrušující mise

"Teď víme, že Mars v prvních 100 milionech let po začátku formování planet vytvořil krustu a že tato marsovská krusta vznikla současně s nejstaršími krustami na Zemi a na Měsíci," dodal šéf vědeckého týmu.

Díky nálezu tohoto meteoritu mohli odborníci prvně prozkoumat začátek jejího utváření. Uvnitř marsovského kamene našli krystaly zirkonu, které podle nich pravděpodobně vznikly roztavením první krusty na planetě.

Analýza složení meteoritu také ukázala, že v původním povrchu Marsu bylo velké množství těkavých plynů, které se uvolňovaly do atmosféry. To Humayunův tým považuje za další důkaz o dřívější existenci klimatu na čtvrté planetě Sluneční soustavy a jeho významu pro možný výskyt života, shrnula DPA výsledky bádání vědců.

ČTK