Je to mini Jupiter! Vědci našli další těleso s prstencem

Vědci poprvé zjistili prstence u tělesa menšího než jsou planety.
Asteroid s prstencem

Vědci překvapivě zjistili, že prstence mohou mít i menší vesmírné objekty, než jsou planety. V naší sluneční soustavě objevili vůbec první neplanetární kamenné těleso, které má vlastní systém prstenců. Je jím asteroid Chariklo, obíhající kolem Slunce mezi oběžnými drahami Saturnu a Uranu. Podle serveru Space.com o tom informuje dnes zveřejněná odborná studie.

Chariklo je planetka široká zhruba 250 kilometrů. Vědci se loni rozhodli, že ji prozkoumají, ale s tím, co objeví, nepočítali. "Nehledali jsme prstenec. Ani jsme si nemysleli, že by tak malý objekt nějaký mohl mít," řekl vedoucí astronom projektu Felipe Braga-Ribas z Brazilské státní observatoře v Riu de Janeiro.

Dosud bylo známo, že prstence mají obří plynné planety Saturn, Jupiter, Uran a Neptun.

Chariklo

Astronomové loni 3. června zaměřili na asteroid vzdálený od Země zhruba miliardu kilometrů teleskopy ze sedmi míst v Argentině, Brazílii, Chile a Uruguayi. Chtěli objekt zájmu sledovat při jeho přechodu před vzdálenou hvězdou z pohledu ze Země. Při analýze pak u Charikla zaznamenali prstenec, a ne jeden, nýbrž dva. Vnitřní je široký sedm kilometrů a vnější tři. Vzdálené jsou od sebe devět kilometrů.

Podle Bragy-Ribase jsou oba prstence jasné s ostrými okraji. Podobají se prstencům Saturnu, ale jejich částice se pohybují pomaleji – desítky metrů za vteřinu, na rozdíl od desítek kilometrů u prstenců Saturnu. Je prý také pravděpodobné, že Chariklo má jeden či více malých měsíců.

Prstence se podle všeho utvořily po srážce Charikla s jiným vesmírným tělesem.

ČTK