Jak vznikl Měsíc? Vědci mají poprvé v ruce důkazy!

Nová německá studie podporuje teorii vzniku Měsíce po srážce se Zemí.
Srážka s Měsícem

Nová německá studie podpořila dosavadní převažující teorii, že Měsíc vznikl následkem gigantické srážky Země s tělesem o velikosti Marsu. Tým vědců v čele Danielem Herwartzem z univerzity v německém Göttingenu analyzoval chemické složení měsíční horniny, kterou z Měsíce přivezli američtí astronauti. Výsledek práce Herwartzovy skupiny přináší aktuální vydání odborného magazínu Science.

Země i Měsíc mají velmi podobné chemické složení. Dosavadní výzkumy ukázaly jen na takřka neznatelné rozdíly v četnosti izotopů prvků, jako jsou například kyslík, křemík a titan. Herwartzův tým, ve kterém byli vědci německých univerzit v Kolíně nad Rýnem a Münsteru, k analýze použil citlivější metodu. Ta ukázala, že izotop kyslíku 17 je na Měsíci méně četný než na Zemi. Rozdíl činí přibližně dvanáct částí na milion.

"Rozdíly jsou malé a těžko prokazatelné, ale existují," vysvětlil Herwartz. "To znamená dvojí. Mohlo k tomu dojít jen obrovskou kolizí. Mimo jiné nám to poskytuje představu o geochemii planety Theia," dodal.

: Saturn jak jej vidí vesmírná sonda Cassini proti Slunci. Peggy se vytvořila na vnějším okraji jasných prstenců. Na snímku je nicméně vidět mnoho dalších méně jasných prstenců, které dávají tušit dávné existenci mnohem většího prstencového komplexu

Radujme se, sluneční soustava má nový měsíc!

Podle takzvané teorie velkého nárazu se Země před 4,5 miliardou let srazila s protoplanetou Theia. Srážka z obou těles vyvrhla značné množství materiálu, ze kterého se vytvořil prstenec a následně Měsíc.

(ČTK)