Černé díry vůbec neexistují! Fyzik přišel s matematickým důkazem

Co když nás ve škole učili o černých dírách nesmysly?
Vypadá takhle černá díra?

Černé díry bereme tak nějak jako samozřejmost. Mluví se o nich už tak dlouho a s takovou jistotou, že už jen málokdo pochybuje o jejich existenci. Ale možná je všechno tak trošku jinak…

Laura Mersini-Houghtonová z University of North Carolina vydala studii zveřejněnou na webu ArXiv a v časopise Physics Letters B. V ní tvrdí, že problém černých děr vyřešila originálním způsobem: myslí si, že prokázala jejich neexistenci.

Její studie sice ještě neprošla recenzním řízením, ale zajímavá je. Nejdříve si shrňme, co vlastně černé díry mají podle standardní teorie být. Když zkolabuje hvězda o hmotnosti dvaceti a více našich Sluncí, může se zbortit do nesmyslně malého prostoru, kterému se říká singularita. Je extrémně hustá a obklopuje ji tzv. horizont událostí. V něm je gravitace tak silná, že ji nepřekoná dokonce ani světlo – a tak je černá díra zcela neviditelná a neopustitelná.

Roku 1974 Stephen Hawking přišel s teoretickým modelem tzv. hawkingovy radiace – ta by měla být schopná gravitačním polem prokvantovat.

Omlouváme se za drobnou mystifikaci v titulku. Samozřejmě, že autorem teorie je žena, nikoliv muž – jak naznačuje titulek. Jenže čeština má problém s tím, že slovo fyzička je prostě divné a značně neintuitivní. A do toho přichází Mersini-Houghtonová a tvrdí: při kolapsu hvězdy se z ní uvolní tolik radiace, že není možné, aby černá díra tímto způsobem vznikla. Vědkyně věří, že její matematický popis kolapsu hvězdy je přesný a především dokáže sloučit doposud neslučitelné poznatky teorie relativity a kvantové teorie. To zatím fyzici za uplynulých 50 let nedokázali.

Vědcům, kteří už se s touto prací mohli seznámit, sice připadá řešení Mersini-Houghtonové velmi zajímavé, ale už se objevily i docela zásadní námitky. Uvidíme, jak se to celé vyvine… Každopádně podobných teoretických konstruktů, které se pokoušely vysvětlit vesmír bez černých děr, už tu bylo víc – a zatím se neukázaly jako funkční.

Už na začátku letošního roku vznesl námitku proti černým dírám slavný fyzik Stephen Hawking. Sice netvrdil, že by vysloveně neexistovaly, ale zamyslel se nad jejich definicí – a ta, kterou nyní zastává, je hodně odlišná od té, kterou známe. Více se o ní dozvíte tady:

Černá díra

Černé díry neexistují. Tvrdí to Stephen Hawking!

A tohle už o černých dírách víte?

Horizont událostí černé díry

Pád do černé díry je jako scéna ze Hry o trůny, tvrdí fyzik

Planety padající do černé díry

Jak se padá do černé díry?

FOTO: University Berkeley