Vědci našli klíč ke stárnutí. Věří, že by mohl odemknout dveře k mnohem delšímu životu

Aktivní stáří

Dánští biologové identifikovali klíčový faktor, který by mohl prodloužit lidské životy. Při studii na myších a tasemnicích zjistili, že pokud se jim přidá chemikálie jménem koeonzym NAD+, pak u nich stárnutí nastává významně pomaleji.

Nejde o to užít si stáří, ale užít si život

Nejde ale jen o pouhé prodloužení života se všemi nedostatky a neduhy, které přináší stáří – tento koenzym u testovaných živočichů také oddaloval příchod všech symptomů, které máme se stářím spojené.Vědci věří, že pokud by se podařilo efekty této léčby napodobit také u lidí (a zřejmě by tomu nemělo nic bránit), pak by to mohlo přinejmenším pomoci předcházet chorobám, jako je Alzheimerova a Parkinsonova nemoc.

Čas zastavit nejde, stárnutí ano

Studie vznikla ve spolupráci dvou institucí: od vědců z kodaňského Centra pro zdravé stárnutí a z amerického American National Institute for Health. Tito vědci zkoumaly efekt léčby na zvířatech narozených s nemocí nazývanou ataxia telangiectasia (A-T). Jde o dědičné onemocnění, komplexní syndrom s neurologickými, imunologickými, jaterními, kožními a endokrinologickými abnormalitami, které se projevuje tak, že brání DNA, aby se opravovala. Ve zkratce se dá říci, že jejím symptomy jsou projevy velmi podobné předčasnému stárnutí.

Starý kulturista

Proč si někdo udrží ve stáří špičkovou kondici a staří černoši častěji trpí demencí?

Pokud se zvířatům s tímto problémem podávala substance NAD+, celý proces stárnutí organismu to výrazně zpomalilo a také to zabránilo dalšímu poškozování mitochondriální DNA. Ve výsledku dokázala tato poměrně nenáročná léčba výrazně prodloužit délku životů u myší i červů.

Šance na Nobela

Podle zúčastněných vědců má tato studie zásadní dopad na lidské stárnutí, protože dokázala propojit dvě v současné době nejoblíbenější teorie stárnutí – teorii akumulace DNA a teorii mitochondriální dysfunkce. „Naše nová práce ukazuje, že s věkem ubývá v organismech objem NAD+,“ popsal profesor Vilhelm Bohr, který práci vedl. „Byli jsme překvapení, když jsme zjistili, jak efektně podání NAD+ dokáže oddálit nastupování stárnutí v buňkách a prokoužit život u obou druhů tesovaných tvor,“ vysvětlil vědec.

Stáří může být mnohem hezčí, než si myslíte

Z deníku koučky: I stáří může být šťastné

Pokud se jeho výzkum ukáže jako fungující, je nejen jisté, že má v kapse Nobelovu cenu za lékařství, ale také že zcela změní to, jak lidstvo vnímá fenomén stáří a stárnutí. Na lidech se sice ještě žádné pokusy a i testy s touto látkou neprováděly, ale podle autorů studie by nic nemělo bránit jejich úspěchu. Mechanismus, který použili, totiž využívá obecné vlastnosti živých buněk, nikoliv něčeho specificky lidského.

Text: MK