Nejrychlejší parní vlak světa by dal výprask i Pendolinu

Tento týden je to 75 let, co vznikl dodnes nepřekonaný rekord. Nevěřili byste, jak rychlá může být parní lokomotiva.
Parní lokomotiva Mallard

Nejrychlejší vlak na českých kolejích je italské Pendolino. Rychlovlak s elegantními tvary může teoreticky dosahovat až rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Zdá se vám to hodně?

Proti nejrychlejšímu parnímu vlaku světa to není nic moc – a to jde o rekord starý 75 let… Tento týden slavíme výročí této rekordní jízdy: 3. července 1938 dosáhla parní lokomotiva Mallard rychlosti 202 kilometrů za hodinu. Jela tedy o čtvrtinu rychleji než naše Pendolina.

Rekordní jízda se konala v zemi parním lokomotivám zaslíbené, ve Velké Británii. Speciálně upravená mašina jela po trati do Granthamu v hrabství Lincolnshire. Angličané tehdy překonali o 3 kilometry za hodinu dva roky starý německý rekord – nemohli se smířit s tím, že toto prvenství by nebylo v Británii.

Parní rekordman Mallard
Parní rekordman Mallard
Wikimedia Commons

 

Stále funkční rekordman

Úžasné je nejen to, že tento rekord nebyl za tři čtvrtě století překonán, ale i to, že lokomotiva je dodnes provozuschopná. BBC ji letos vytáhla na trať a v minidokumentu ukázala, kolik síly se v tomto úžasném stroji ještě skrývá…

V historii československé železnice patřilo dlouhá léta označení nejrychlejšího vlaku motorovému expresu Slovenská strela. Ten v roce 1938 urazil trasu mezi Prahou a Bratislavou s jedinou zastávkou za čtyři hodiny a 18 minut průměrnou rychlostí 92 km/h. Na rozdíl od současnosti se však jednalo o jeden výjimečný lehký motorový vůz s délkou kolem 25 metrů a hmotností pouhých 36 tun.

Dnes jezdí průměrnou stokilometrovou rychlostí mnohem více vlaků. Jejich délka však dosahuje 250 až 300 metrů a hmotnost je kolem 500 tun... To platí i pro rekordní Mallard: při své slavné jízdě jela lokomotiva sama, bez vagonů.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama