Letadlo, které nemusí nikdy přistát, je tady!

Švýcarští piloti ukázali novou verzi letounu na sluneční pohon - je tak dokonalá, že nemusí nikdy přistát.
si2

Švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg představili dnes ve Švýcarsku nový letoun na solární pohon, s nímž chtějí příští rok obletět svět. Stroj Solar Impulse 2 je podle nich schopen vydržet ve vzduchu teoreticky pořád.

Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí rovněž jednomístného letounu Solar Impulse, s nímž oba piloti už provedli řadu úspěšných cest, včetně nepřerušovaného nočního letu. Loni s ním po etapách přeletěli napříč Spojenými státy. O rok dříve letoun zvládl stejným způsobem i cestu z Maroka do Švýcarska a zpět. Tehdy šlo o první mezikontinentální let letadla na sluneční pohon.

Vnuk známého švýcarského vědce, dobrodruha a vynálezce batyskafu Augusta Piccarda a bývalý vojenský letec Borschberg dnes vylepšený stroj poprvé předvedli na letecké základně Payerne na západě Švýcarska. Na jeho představení přišlo na 500 lidí, včetně politiků, různých osobností, diplomatů a novinářů.

si2a

Solar Impulse 2 má zejména dokonalejší lithiové baterie, jež uchovávají energii získanou ze Slunce pomocí 7248 fotovoltaických článků o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Ty umožňují stroji teoreticky neomezenou samostatnost. Jen v noci je nutné letět rychlostí maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.

Fotovoltaické články pokrývají masivní křídla s rozpětím 72 metrů, tedy o osm metrů větším, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747 jumbo jet, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny, tedy zhruba jako větší auto. Zmíněné obří letadlo je 150krát těžší.

Borschberg se před novináři rovněž pochlubil, že nový letoun je vyroben z lehčích materiálů než předchozí verze a má také výkonnější elektromotory. Poukázal i na pohodlnější sezení, které je velmi důležité. I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.

Kvůli většímu pohodlí byl také zvětšen kokpit na 3,8 metru krychlového a doplněn toaletou. Pilot si v něm může dokonce dopřát krátký spánek. K novému vybavení patří "virtuální kopilot", který dokáže dřímajícího muže "za kniplem" probudit vibrováním na zápěstí a také upozornit pozemní letové středisko na možné problémy.

Celá chystaná vzdušná pouť kolem světa je podle Borschberga rozplánována do 20 letových dnů rozvržených do několika měsíců. Odstartovat má za rok v březnu z oblasti Perského zálivu, aby se využilo příznivých klimatických podmínek k cestě na východ přes Arabské moře, Indii, Barmu, Čínu, Tichý oceán, USA, Atlantický oceán, jižní Evropu a severní Afriku až do místa startu.

ČTK

Íránské letadlo

Nejzáhadněji ztracená letadla v dějinách

Blackbird SR-72

Syn Černého ptáka: Tohle letadlo je už jedním křídlem v budoucnosti

Nehoda Boeingu 777

Dnešní letadla jsou postavena k padání. A zachraňují tím životy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama