Jako z Frankensteina: vědci přeprogramovali samičí mozek na samčí!

Vědcům z University of Maryland School of Medicine se podařilo něco donedávna nemyslitelného: změnili mozek potkana ze samice na samce.
Frankenstein

Už delší dobu se ví, že mozky samců a samic se od sebe liší – nejde pouze o charakterové vlastnosti, ale opravdu o fyzickou a hmatatelnou strukturu mozků. Jedná se například o počet neuronů a synapsí v jednotlivých oblastech mozku. Zatím ale není úplně jasné, jak tyto změny vznikají a proč vlastně.

Nyní ale tým vědců z Marylandu dokázal, že pokud se potkanům bude přidávat estradiol (derivát testosteronu), tak se mozek přepóluje a „změní pohlaví“. Neurofyzici své poznatky zveřejnili v odborném časopise Nature Neuroscience.

Působením estradiolu se některé geny odemkly, konkrétně geny samčí. Mozek samic pak začal nabývat vlastností samců – a to velice rychle. Vědci měnili mozkovou strukturu úplně mladých potkanů, takže měli dost času pozorovat, jak se tyto změny projevují v dospělosti zvířete.

Mozek vládne sexualitě

Ukázalo se, že samice se samčím mozkem opravdu projevují charakteristiky chování typické pro samce – včetně zájmu o jiné samice. Vedoucí výzkumu Bridget Nugentová napsala ve zprávě: „Bylo fascinující sledovat tu transformaci. Navíc tyto změny proběhly u potkanů ve věku, kdy by k tomu vůbec dojít nemělo; po prvním týdnu jejich života!“

Tento výzkum dále vrhá nové světlo na pojmy jako sexualita nebo gender – a výzkum je zatím stále jen ve stadiu zrodu. Podle neurovědců však jasně ukazuje na to, jak velkým otrokem mozku je sexualita – a to včetně té lidské…