Budou místo přilby nosit cyklisté airbagový límec? Prototyp se už vyvíjí

Nosit přilbu na skateboardu považují mnozí za „zbabělost“. Ale máme novinku. Pokud by se chytla, mohlo by mimo jiné jít nejen o bezpečnostní prvek, ale i o zajímavý módní doplněk. A přilby by mohly skončit na smetišti dějin.
Airbag

Ránou do hlavy může skončit leccos. I život. Stačí pověstná banánová slupka, vlhké listí na podzimní vozovce, pád na kole, lyžích i výše zmíněném skateboardu. Prudký náraz do hlavy může mít za následek nejen prasknutí některé z lebečních kostí, ale i nebezpečný otok mozku. Ten se pak se díky němu nevejde do lebky, rostoucí otok stlačují nejen tepny přivádějící k němu okysličenou krav, ale zároveň se zpomaluje a v extrémním případě až zastavuje odvod zplodin metabolitů. Zkrátka se nevyplavuje se nepotřebný odpad.

Za co všechno může prudký úder do hlavy? Po něm se může změnit nejen motorika, ale i kognitivní schopnosti a dokonce i povaha. Z kliďase může udělat vznětlivého agresora a, vulgárně řečeno, z inteligentního člověka, blba. Pravidelné údery do hlavy změnily charakter i úsudek nejednoho boxera.

Mehmet Kurt, postdoktorand v laboratoři Davida Camarilla na Stanford University přišel s logickým a přitom převratným nápadem. Co kdyby se místo nepraktické přilby, která sjíždí do očí, překáží a po jízdě je potřeba jí někde uskladnit, zabudoval do límce airbag, který by při nárazu „vybuchl“, nafoukl se a chránil hlavu před nárazem? Nebo by mohl být zabudovaný přímo v přilbě, čímž by se její ochranné vlastnosti výrazně vylepšily. Nebo naopak, co kdyby každá přilba byla vybavena senzory a airbagem. Nezvýšila by se ochrana našeho nejsložitějšího orgánu?

Pro testy tohoto vynálezu byla vyrobena „gilotina“ kde „hlava“ v přilbě padala na podložku stejně, jako gilotinová sekera. Autor nápadu popsal svou myšlenku v časopise Annals of Biomedical Engineering a magazín Neuroscience následně uvedl jeho slova. „Provedli jsme nárazové testy, které jsou typické pro federální testy určené k posouzení cyklistických přileb. Výsledkem bylo zjištění, že přilby s airbagem mohou v porovnání s tradiční cyklistickou helmou snížit zrychlení hlavy při nárazu pěti až šestinásobně. V rámci pokusu padala hlava s čidly z výšky 0,8 m a 2 m. Měřilo se lineární zrychlení přilby a její účinnost.

Ovšem tyto na první pohled pozitivní výsledky v sobě skrývají jistá „ale“. Například jak to udělat, aby „výbuch“ airbagu v přilbě neměl negativní účinky na sluch toho, koho má chránit. Uchránit si hlavu, ale ohluchnout by mohlo být poněkud kontraproduktivní. Navíc se výzkumníci přiznali k tomu, že pokus realizovali už s „nafouknutou“ přilbou, což mohlo mít poněkud výsledky zkreslující efekt. To ale nic nemění na faktu, že se rodí nový prvek, který může změnit bezpečnost na ulicích a pokud bude i v límcích, tak se dostane do hledáčku módní policie.

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama