Raider se představil – tohle je budoucnost bojových vrtulníků

Vypadá to, že klasickým vrtulníkům pomalu zvoní umíráček. Nové projekty ukazují, že jeden rotor už nestačí.
Raider - Obrázek 6

Ve Spojených státech několik let probíhá vývoj nekonvečních strojů s rotujícími nosnými plochami. Koncepcí jde vlastně o hybridy mezi vrtulníky a letouny, používají totiž jak nosné rotory tak tažné či tlačné vrtule.

Hlavním důvodem, proč se konstruktéři vydali tímto směrem, je požadavek amerických ozbrojených sil na stroje se schopnostmi vrtulníků, ale výkony letadel. Tomu nemůžou klasické vrtulníky vyhovět, dostaly se totiž na svůj technologický i výkonností vrchol a není už kam dál jít.

Zatím nejnovějším počinem mezi hybridními vrtulníky je S-97 Raider, který firma Sikorsky poprvé oficiálně představila před pár dny ve svém floridském vývojovém centru. Všechno začalo v roce 2011 s tím, že prototyp raideru se do vzduchu poprvé podívá do konce roku 2014. Vše nasvědčuje tomu, že to tak i doopravdy bude. Popudem ke vzniku raideru byl blížící se konec životnosti průzkumných vrtulníků Bell OH-58 Kiowa. Ty u amerických ozbrojených sil slouží už od dob vietnamské války, a i když prošly několika modernizacemi, nemůžou létat do nekonečna. Dokonce vzniklo několik projektů na jejich náhradu, ale všechny byly nakonec smeteny ze stolu. Ted je tu však raider, který má ambici nahradit nejen průzkumné kiowy, ale časem i bitevní stroje AH-64 Apache.

 Raider vzniká podle požadavků programu Armed Aerial Scout, ale zájem o něj už nyní projevuje velitelství speciálních jednotek, kde by nahradil i lehký vrtulník MH-6 Little Bird. Raider by se tak mohl stát velmi univerzálním bojovým strojem, což by znamenalo i lukrativní zakázky na stovky strojů. Už od začátku totiž konstruktéři počítali s tím, že bude schopen kromě průzkumných úkolů plnit i mise blízké palebné podpory ve prospěch pozemních jednotek, uskutečňovat ozbrojené přepady, zachraňovat osoby z nepřátelského území i sloužit jako přepravní prostředek vojáků a nákladů.

Jednička a dvojka

Na slavnostním ceremoniálu představený stroj je prvním z dvojice objednaných prototypů. Druhý bude sloužit k pozemním zkouškám, „jednička“ vzlétne ještě do konce tohoto roku. Typickým prvkem raideru je kombinace dvou koaxiálních nosných rotorů a tlačné vrtule na konci trupu. Dva protiběžné rotory jsou sice technicky komplikovanější, ale mají řadu výhod, jak dokazují ruské vrtulníky firmy Kamov, které tuto koncepci využívají již celá desetiletí. Především při použití dvou protiběžných rotorů není nutné instalovat malý vyrovnávací rotor na ocasním nosníku stroje. Ten by byl navíc v případě raideru nežádoucí, protože na zádi je tlačná vrtule. Dva rotory také poskytují výrazně větší vztlakovou a nosnou sílu, letoun tak unese těžší náklad, rychleji stoupá a je při letu stabilnější než stroj s jedním nosným rotorem. V neposlední řadě jsou dva protiběžné rotory účinnější ve velkých výškách a při vysokých teplotách, kdy běžné vrtulníky rychle ztrácejí výkon.

 

Koncepce raideru mu propůjčuje i další výhodu, bude mnohem rychlejší než vrtulníky. Díky tlačné vrtuli a aerodynamické konfiguraci bude jeho maximální rychlost činit něco kolem 450 km/h. To je o více než 100 km/h lepší hodnota, než jaké dosahují dnešní nejrychlejší konveční vrtulníky. Že jde při tom o relativně malý stroj, dokazuje maximální vzletová hmotnost 5 tun. V kabině se vedle dvoučlenné posádky pohodlně vměstná šest plně vyzbrojených vojáků. Raider však bude schopen létat i jen s jedním pilotem, nebo dokonce jako bezpilotní dálkově řízený stroj. K výbavě budou samozřejmě patřit různé průzkumné a zaměřovací aparatury, na boku trupu jsou pak závěsníky pro nesenou řízenou i neřízenou výzbroj nebo přídavné nádrže. Další přídavné nádrže můžou být podle potřeby instalovány přímo v trupu.

Možná by se některým mohlo zdát, že si u Sikorského s neortodoxní koncepcí raideru poněkud troufají. Ale není tomu tak. Konfiguraci se dvěma protiběžnými rotory a tlačnou vrtulí si konstruktéři ověřili už na technologickém demonstrátoru X2, který několik let úspěšně létal a ustavil i řadu výkonnostních světových rekordů pro stroje s rotujícími nosnými plochami. Před raiderem jsou teď několik let trvající zkoušky, ale je jasné, že už nyní na něj americké ozbrojené síly nedočkavě čekají. Průzkumné kiowy se totiž mají během příštího roku odebrat do důchodu a jejich roli mají dočasně převzít bitevní apache, což není zrovna ideální stav.

DP

VRTULNÍKY JSOU NAŠE OBLÍBENÉ TÉMA:

Vrtulník Bell Valor - Obrázek 4

Budoucnost patří supervrtulníkům. Budou hodně nezvyklé!

 

Vrtulníky v akci

VIDEO: Vrtulníkem na vánoční stromky. To je Oregon

 

Niagarské vodopády

VIDEO: Záběry Niagary z robo-vrtulníčku vám vyrazí dech

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama