Proč psi vyměšují na jih? Vědci odhalili jejich superschopnost!

Čeští biologové odhalili další psí superschopnost!
Nejhezčí psí plemena - oči huskyho

Psi vnímají magnetické pole Země. S tímto objevem přišli čeští vědci z České zemědělské univerzity společně s kolegy z německé University Duisburg-Essen, výsledky jejich práce vyjdou v renomovaném vědeckém časopise Frontiers in Zoology.

Když je magnetické pole klidné, natáčejí se psi při vyměšování severojižním směrem. O o objevu informoval mluvčí univerzity Josef Beránek. Natočení těla v severojižní orientaci už čeští badatelé dříve zjistili třeba u kaprů nebo kachen.

Vědci na vzorku 70 psů různých plemen měřili, jakým směrem se psi postaví, když venku a bez vodítka vyměšují. "Výsledný obraz analýz dat seřazených do několika kategorií je jasný a ohromující: psi preferují nasměrování těla v severojižní ose, ale pouze v obdobích, kdy je magnetické pole klidné," uvedl tým doktora Vlastimila Hartla a profesora Hynka Burdy.

Původně to přitom vypadalo, že bádání skončí fiaskem. Vědci srovnali výsledky více než 7000 statistických analýz, kam byly zahrnuty i lokality měření, denní doba a další parametry včetně například znalosti daného terénu u každého psa. Z výsledků ale nevyplývalo, že by psi vykazovali jakoukoliv směrovou preferenci, tak jako se v minulosti prokázalo třeba u pasoucích se krav, myškujících lišek a dosedání vodního ptactva na hladinu. Severojižní orientaci psů vědci odhalili, až když data roztřídili podle nepatrných výkyvů magnetického pole v průběhu celého období jejich sběru.

"Pro mnoho majitelů psů, kteří vědí o výborném orientačním smyslu svých svěřenců, nemusí být tento objev velkým překvapením, jde spíše o vysvětlení 'nadpřirozených schopností', přestože vědci netuší, k čemu psi magnetického pole využívají," dodali výzkumníci. Tato zjištění ale chtějí vědci využít pro další bádání, protože magnetický smysl živočichů stále není dostatečně prozkoumán.

ČTK

Příliš chytrý pes

Psi jsou ještě chytřejší, než myslíte. Důkaz!