Podívejte se, jak to vypadá v největším simulátoru hurikánů!

Tak silnou bouřku Česko nikdy nezažilo: hurikán pátého stupně je schopný srovnat město se zemí za pár hodin. Tenhle hurikán ale nikomu neublíží – zuří totiž v 25metrovém akrylovém akváriu na pozemku University of Miami.
Tři hurikány současně

Toto vědecké zařízení dostalo jméno SUSTAIN neboli Surge-Structure-Atmosphere Interaction Facility. Jde o největší simulátor bouří na světě; druhý největší podobný stroj je přesně šestkrát menší. Celá tahle legrace stála působivých 50 milionů dolarů, v přepočtu tedy přes miliardu korun. Podle vědců, kteří ho provozují, se ale tyto do projektu vložené finance vrátí velice rychle. Každá větší bouře, která USA zasáhne, totiž způsobí přibližně dvojnásobné škody. A tak silných hurikánů stále přibývá…

Jak to funguje?

Jde o nádrž napuštěnou 144 tisíci litry mořské vody. Soustava pádel může tuto masu uvádět do pohybu a vyvolávat v ní extrémně silné proudy. Současně do místnosti naženou extrémně silné větráky vítr o rychlosti asi 300 km/h. Z klidného bazénku se tak ve chvilce stane srdce tornáda.

SUSTAIN

 

Vědci pak pomocí citlivých přístrojů studují podmínky, které tam panují, a analyzuji nejrůznější atributy bouře. Díky tomu získávají mnoho údajů, pomocí nichž mohou přesněji předpovídat, jak se budou chovat reálné bouřky a hurikány. „Během posledních 20 let jsme dokázali výrazně zlepšit přesnost našich předpovědí, co se týká směru ohybu hurikánů,“ uvedl šéf zařízení SUSTAIN Brian Haus. „Ale nepokročili jsme ani o píď, co se týká vývoje jejich síly.“

V rámci tohoto výzkumu se dá analyzovat, jak fungují hurikány a tornáda na molekulární úrovni: bouře totiž získávají svou sílu z teplé vody. Zásadní výhodou SUSTAINu je to, že se vědci už nemusí vydávat osobně do nebezpečného terénního výzkumu – a mohou studovat procesy v normálním prostředí laboratoře.

 

Toto zařízení funguje sice teprve několik měsíců, ale už vědcům přineslo spoustu údajů, které by se daly dále analyzovat a použít v praxi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama