Z elegantní limuzíny udělali testovací monstrum na kolech

Francouzské vozy byly vždy symbolem elegance a vkusu, platilo to a stále platí i o citroënech. Ale ne o všech.
Prapodivný Citroen - Obrázek 1

Automobilka Citroën během své dlouhé historie vyrobila několik ikonických automobilů, které ji proslavily po celém světě. Asi nejznámější je legendární Citroën DS, který si mnozí lidé spojují se slavnou filmovou sérií o Fantomasovi. Stal se symbolem automobilové elegance 50. a 60. let.

Je proto o to více překvapující, že právě na jeho základě postavili u Citroënu obludu na kolech. Nutno ovšem říci, že Stonožka, jak se tomuto podivnému vehiklu přezdívalo, vznikl na objednávku gumárenského gigantu Michelin, který od roku 1934 automobilku vlastnil. Sami by něco tak šíleného u Citroënu asi těžko s nadšením postavili.

Nicméně obludné tvary měly jedno ospravedlnění, šlo totiž o testovací vůz pro zkoušky pneumatik nákladních automobilů. Michelin potřeboval testovat nové pneumatiky při vysokých rychlostech a extrémních podmínkách, což přímo na náklaďacích kvůli bezpečnosti nešlo. Proto padlo v roce 1972 rozhodnutí o stavbě pojízdné laboratoře, později známé jako Citroën DS PLR neboli Stonožka. Už jsme zmiňovali, že základem se stal legendární typ DS, ovšem ten desetikolová Stonožka nakonec připomínala jen hodně vzdáleně. Zadní část pocházela z dodávky typu H taktéž vyráběné u Citroënu, uvnitř se však vozidlo nepodobalo ničemu, co kdy na silnicích jezdilo.

Už jen rozměry byly úctyhodné, na délku obluda měřila 7,27 metru, na šířku pak 2,5 metru! Není tedy divu, že váha překonávala 9 tun. Nebylo to však dáno rozměry vozidla, ale vnitřním vybavením a pohonným ústrojím. Uvnitř se totiž ukrývaly hned dva obrovské americké osmiválce o objemu 5,7 l od Chevroletu. Jeden poháněl vlastní vůz a umožňoval mu dosahovat rychlosti až 160 km/h. Druhý motor sloužil ke zkouškám pneumatik nákladních vozů. Stonožka ve skutečnosti neměla deset kol, ale jedenáct. Uvnitř vozu se totiž nacházela speciální krytá schránka pro testovací kolo, které se silnice dotýkalo uprostřed pod vozem. A právě toto kolo roztáčel druhý osmiválec.

Celá testovací soustava i s motorem vážila přes tři tuny a do schránky se vešly pneumatiky až do rozměru 22,5 palce (pro srovnání, běžné osobní automobily mají pneumatiky o velikosti 15 nebo 16 placů). Během jízdy se pak daly simulovat různé jízdní podmínky a zátěž na pneumatiku, přičemž posádka vozu byla chráněna i v případě, že by došlo k její destrukci či výbuchu. Svému účelu Stonožka sloužila několik let a dochovala se do dnešních dnů. Najít ji můžete v muzeu firmy Michelin.

DP

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama